Alla inlägg under januari 2009

Av Cecilia - 28 januari 2009 18:42

Idag blev det pannkakor till middag. Gott & lättlagat. Ja, jag behöver väl knappast ge dig receptet, det har du ju redan! :-) Ibland brukar jag blanda i någon grönsak som gör det hela lite matigare. Spenat är nog favoriten och något som i alla fall mina barn gillar. Idag blev det emellertid helt vanliga pannkakor med björnbärs- och hallonsylt.


Har länge tänkt att på helgen göra en matsedel för den kommande veckan för att slippa stå där i affären varje dag och fundera över vad vi ska äta. Istället, i min vision, ska jag under helgen i lugn och ro handla allt som behövs för den kommande veckans middagar. Ännu har jag inte kommit till skott. I bästa fall bestämmer jag morgondagens mat kvällen innan. I sämsta fall bestämmer jag mig inte förrän jag står med huvudet hemma i frysen. Ingen vidare bra metod egentligen, även om det oftast i alla fall faktiskt blir något som går att äta.


Så vad blir det i morgon? Grönsakssoppa? Potatis- och grönsaksgratäng med kassler (laxfilé till mor i huset)? Tja, jag får nog fundera en stund till... :-)

Av Cecilia - 27 januari 2009 20:53

Idag blev det risotto till middag! Det finns nog ingenting som är godare än en vällagad risotto - mums filibabba! :-)


Så här gör jag risotto;

Häll lite olja i en stor kastrull. Hacka en gul lök fint och låt detta mjukna/stekas lätt i oljan. Sänk värmen (jag brukar tycka 2:an är lagom på min spis). Häll i risottoris (t.ex. avori-, arborio- eller carnaroliris) (ca 2 dl till 4 personer) och rör om så kornen blir lite glansiga. Häll på vitt vin eller matlagningsvin allt efter smak och tycke. Själv tycker jag inte att vinsmaken ska vara alltför framträdande och brukar därför inte ta mer än ca ½-1 dl. Låt det sakta koka in. Koka under tiden upp buljong (ca en liter), jag brukar välja grönsaksbuljong (äter ej kött eller kyckling) men även här väljer du efter egen preferens. När vinet kokat in häller du på ca en deciliter het buljong. Och så håller du på, ca en deciliter i taget. Rör om i grytan ofta. Det tar kanske 40 minuter, en timma innan risotton är klar. Den är då krämig men har en kärna (alltså inte mosig). Riv ner lite parmesanost och nymald svartpeppar strax innan serveringen.


Det här är alltså grundreceptet, vill man kan man lägga till nånting förstås, t.ex färska örter, soltorkad tomat, svamp eller varför inte citron. Var emellertid försiktig så risotton inte blir för salt... Idag slängde jag i soltorkade tomater vilket tillsammans med den salta buljongen helt enkelt gjorde att risotton blev för salt. Inte så att det inte gick att äta, men ja, lite för salt helt enkelt.


Till det här åt vi (eller ja, i alla fall mannen och barnen) kycklingfiléer i ugn. Efter att ha tinat kycklingbröstfiléerna så kryddade jag dem med min nya favoritkrydda; Lemon pepper & dill från Santa Maria. La filéerna i en smord ugnsform. Hällde därefter helt sonika på en burk "gourmet crème fraiche med karljohan, timjan och citron" (Arla köket) som jag blandat med en skvätt mjölk. Skjuts in i ugnen...


Grönsaker blev det förstås också, broccoli som är såååå gott och går snabbt och lätt att koka upp, samt ruccolasallad.


Vad åt du i dag?

Av Cecilia - 26 januari 2009 20:30

Lyckas tydligen aldrig få till något pyssel att visa upp här. Så mycket annat som kräver min uppmärksamhet; maginfluensa, scoutläger, läxläsning och än det ena än det andra. Men lite mat får vi ju i alla fall i oss de flesta dagarna (dock inte maginfluensadagarna...) så jag kanske kan få komma med ett middagstips?


Idag har vi ätit räk- och grönsakswok med nudlar och kokosmjölk. Eftersom dagarna ofta rusar på så tar jag inte så sällan till lite genvägar när jag lagar mat. Istället för att inhandla och skära ner femton olika grönsaker till en wok köper jag (i alla fall till vardags) ofta en påse med wokgrönsaker som grund. Så här gjorde jag i dag; Jag stekte en påse med wokgrönsaker (Findus, Beijing) i lite olivolja. Påsen innehöll bl.a spenat, broccoli, gula morötter, vattenkastanj och haricot vertes. Slängde också i lite finhackad vitlök i pannan. Under tiden som det puttrade satte jag på en kastrull med vatten för att koka äggnudlar. När grönsakerna var färdigstekta/wokade hällde jag på en burk med kokosmjölk (finns med lägre fetthalt) och lät detta koka in lite. Kryddade gjorde jag också med ingefära, citrongräs och koriander. Sedan hällde jag i nudlarna (givetvis avrunna) samt räkor. Lätt det hela hettas upp och sen var det klart att äta. Det bästa med det hela är att det går snabbt och är suveränt gott.  


Smaklig måltid!


Ps. Ge mig gärna tips på goda och snabba maträtter du tar till i vardagen. Ds.  

Av Cecilia - 22 januari 2009 21:15

Bettan (http://bettanspysselblogg.blogspot.com/) lottar ute lite fina grejor till ditt kortskapande eller scrappande. Skynda dit, snart är det för sent!...

Av Cecilia - 21 januari 2009 19:04

Ewonne (http://ewonnes.blogspot.com/2009/01/blog-candy-again.html) lottar ännu en gång ut en massa godis... Skynda för att få en chans!


Av Cecilia - 13 januari 2009 20:02

Inte nog med att du redan kan vara med i utlottning av en lykta från Kate W - här kommer det en (eller t.o.m två) lyktor till. Besök Humlebacken (http://humlebacken.blogg.se/) så får du veta hur du ska göra för att få chansen att kanske vinna någon av dessa fantastiskt vackra lyktor. Passa också på att njuta av det vackra Humlebacken! :-)



Av Cecilia - 12 januari 2009 20:00

På fantastiska Humlebackens blog (http://humlebacken.blogg.se/) kan du tävla om en superfin lykta (Kate W). Kila dit med det samma och pröva lyckan! :-)



Av Cecilia - 11 januari 2009 12:04

Generösa Ewonne (http://ewonnes.blogspot.com/) lottar ut lite scrapgodis eftersom hon haft 20 000 besökare på sin blog. Pax för att vinna paketet. :-) Det är urhäftiga grejor! Se själva;



Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards