Alla inlägg under december 2010

Av Cecilia - 30 december 2010 17:28

Jag är med och tävlar om ett sånt här fint zinkhus från Walther & Co hos Fridas gård. Prova lyckan du också! ;-)


  


Av Cecilia - 27 december 2010 14:04

Ett godis som jag hört "folk" säga att det är det godaste julgodis de vet är Leilas Rocky Road. Jag har varit lite skeptisk men bestämde mig för att testa i alla fall. Och jag blev faktiskt mycket positivt överraskad. Det var supergott. Inte nåt godis man äter mängder av utan man tar en eller två bitar och sedan är det bra. Jag kommer definitivt att göra Rocky Road fler gånger.

 

I originalreceptet är det bara mörk choklad. Jag valde att byta ut hälften av den mörka chokladen mot vanlig Marabou mjölkchoklad för att barnen skulle tycka bättre om det.

 

******

 

Leilas Rocky Road

 

Ingredienser;

600 g mörk kvalitetschoklad 70 %
2 påsar dumlekola
2 nävar mini marshmallows
3 dl salta jordnötter
1 dl skalade pistagenötter

 

Gör så här:

1. Smält chokladen på låg värme i vattenbad (i en skål över kokande vatten).

2. Blanda samtliga ingredienser.

3. Fyll smeten i en plåt, cirka 3 cm tjock och låt stelna i kylskåp.

4. När kakan har stelnat, skär upp den (eller bryt) i lagom stora bitar

Av Cecilia - 27 december 2010 13:40

Ja, jag vet, jag skriver alltför sällan några inlägg. Jag tror tyvärr inte att jag kommer att bättra mig heller. Men idag tänkte jag i alla fall göra några inlägg. Om julgodis. Ska jag vara ärlig så tycker jag att mycket av det traditionella julgodiset är tråkigt, alltför sött och inte speciellt gott. I år har jag testat lite nya roligare sorter. Några tror jag kommer bli återkommande på gottebordet från år till år. Andra sorter kommer jag förmodligen inte att göra igen.

 

 Något som jag tror att jag kommer att göra igen är s.k Cake Pops, dvs. kaka på pinne. Jag har valt en enkel sort som dock är lite pillig att göra just pga. att den sitter på en pinne och ska kylas i flera steg och dekoreras med smält choklad osv. När jag gjorde kakan/godiset tyckte jag att det var en fördel att det var minusgrader utomhus. Jag kunde ställa ut Cake Popsen en stund och slapp knôka in dem i det redan överfulla kylskåpet.

 

 Här kommer receptet (ska se om jag kan fota lite senare och komplettera inlägget med ett foto).

 

 *****

 Cake Pops  (ca 20 st)

 Du behöver:
- 2 pkt ballerina kladdkaka
- Ca 100 g philadelphia
- 200 g mörk choklad
- Strössel
-
Klubbpinnar

 Gör så här:
1. Mixa alla kakor så det bara är små smulor kvar. Blanda i philadelphiaost, lite i taget tills det blir en lagom fast deg. Testa att rulla en boll, går det bra och den inte känns smulig så är det lagom med ost. Ställ in i kylen i ca 20 min.
2. Rulla lagom stora bollar och ställ in i kylen igen.
3. Ta fram dina klubbpinnar och värm lite av chokladen. Doppa toppen av en pinne i choklad och sätt på en boll. Gör så på resten och ställ sedan in dem i kylen så att chokladen stelnar och bollen fastnar på pinnen.
4. Värm resten av chokladen och doppa dina cake pops i choklad. Låt stelna lite och strössla sedan på. Ställ in i kylen en liten stund till tills chokladen stelnat.

Jag använde hälften mörk choklad och hälften vanlig Marabou mjölkchoklad. Detta för att göra dem mera barnvänliga.

För att cake popsen lättare ska stå när jag arbetar med dem (kyler dem etc.) ställer jag några stycken, ca 4 st., i ett högt glas. Ställer man för många så välter glaset. När allt är klart, chokladen stelnat och popsen är dekorerade så går det givetvis att lägga dem ner om man vill. Vid servering är det fint att ställa dem i höga glas fyllda med t.ex socker.

Receptet ovan har jag tagit från en blogg. Tyvärr minns jag inte vilken. Om någon känner igen receptet som sitt eget så säg till mig så länkar jag till din sida och du får credit för receptet! ;-)

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards