Alla inlägg under mars 2009

Av Cecilia - 27 mars 2009 23:10

... ja, det är just vad jag är! Fick idag min autorisasjon som sykepleier och kan nu alltså även i Norge utöva mitt yrke! :-) Det tog ungefär en vecka att få autorisasjonen!


Jag borde nog fira, eller hur!? En annan anledning till att fira är att Magnus och Annika vann "Let's Dance". Så fram med champagnen nu! .-)



Av Cecilia - 17 mars 2009 21:21

Idag betalade jag in avgiften för att min ansökan om norsk autorisasjon som sykepleier ska behandlas. Det kostade 960NOK (idag värde 1202,63 SEK) + avgift 50 SEK. Jag hade tydligen kunnat betalt in fakturan själv via internetbanken och hade då sparat 23 SEK... Nu är det bara att vänta och se om autorisasjonen kommer snart. Jag förväntar mig att det ska ta ca 6 veckor. Under tiden kan jag ju undersöka hur man går till väga för att få norskt personnummer och norskt skattekort. Har iofs ingen brådska eftersom jag just nu inte har någon möjlighet att åka till Norge. Men kanske efter sommaren... då jag eventuellt planerat att vidareutbilda mig... Till vad? Tja, det får vara min hemlighet ett tag till... Du som känner mig vet ju vad jag tänkt mig! :-)


Cecilia

Legitimerad sjuksköterska

med rätt att stickas :-)

Av Cecilia - 10 mars 2009 22:33

Idag har jag skickat iväg mina ansökningshandlingar för att skaffa mig norsk behörighet som sykepleier. Och eftersom jag inte har något speciellt att visa upp idag tänkte jag berätta för er vad man behöver göra innan man kan jobba som sjuksköterska i Norge. Visst finns det väl någon där ute som är intresserad av det? :-)


Kopior av dessa dokument behövs;

* Identitetshandling, t ex körkort eller pass

* Examensbevis

* Sjuksköterskelegitimation

* Personbevis

* Om man varit sjuksköterska längre tid än fem år behövs också arbetsgivarintyg för att styrka att man jobbat.


Alla dokument ska vara stämplade och påskrivna av en myndighet, t ex polis, skattemyndighet, advokat eller fackförening. Det räcker alltså inte att en privatperson vidimerar dokumentens äkthet. Alla sidor ska vara stämplade och påskrivna.


På Safhs (Statens autorisasjonskontor för helsepersonell) hemsida finns en  blankett som ska fyllas i och tillsammans med de stämplade och påskrivna dokumenten skickas till;


Statens autorisasjonskontor för helsepersonell

Postboks 8053 Dep.

0031  Oslo

NORGE


Efter någon vecka kommer en faktura från autorisasjonskontoret. När fakturan är betald börjar handläggningen och det sägs ta ca 6-8 veckor innan man får autorisasjonen. Men om det vet jag faktiskt ingenting eftersom jag inte ens fått fakturan ännu. Vet därför heller inte den exakta summan, men tror det rör sig om ca 900 SEK.


Man behöver också ett norskt personnummer och norskt skattekort men jag tror jag får återkomma med information om det när jag har kommit dithän! :-) Har ännu inte forskat i hur den processen går till...


Dags att stänga de blå tror jag... Go' natt!

Av Cecilia - 8 mars 2009 09:58

Igår besökte jag stämpel- och scrapmässan i Göteborg. Det är visserligen alltid kul med en massa stämplar och scrapprylar på ett och samma ställe och ett brett utbud, men... det är ju så ooootroligt mycket folk. Det går liksom inte att kolla på sakerna ordentligt. Man får armbåga sig fram och kasta en snabb blick, rycka åt sig det man tror man vill ha och hoppas att man inte ångrar sig när man kommer hem... Nåja, det kanske var en överdrift, men sanningen är den att jag inte fick en chans att se på en bråkdel av det som fanns att beskåda. Hur som helst, så lyckades jag i alla fall köpa lite saker. Jag köpte 8 st. papper av diverse fabrikat, dubbelhäftande tejp, 3 st. Ez mount, 2 st. stickles (pink och waterfall), glimmer mist (iridescent gold), chalk (dark moss), liten stämpeldyna versacolor (petal pink), embosspulver reprint (hologram), små crémefärgade rosor, små blad, 2 m. vit/blå randigt snöre, 2 m. vit/brun randigt snöre. Stämplar; Sittande Alva (Magnolia), Alf med bjällra (Magnolia), Edwin med höna (Magnolia), katt (Filiona - Djurkompisar, Tingtura Design), Robot med hjärta (Majas vänner - Kärlek, Tingtura Design), Tre små spöken (Majaroni - Sagoväsen, Tingtura Design), Gumma, mullig (Stämpelboden), Muffins med jordgubbar (Prickiform).


På bilden saknas papperen och ez mounten...


Av Cecilia - 5 mars 2009 15:03

1. Ta närmaste bok och slå upp sidan 18, rad 4. Vad står det?
ostädat. (Odjuret / Roslund & Hellström)


2. Sträck ut din vänstra arm så långt du kan, vad rör du vid?
Väggen.


3. Vad såg du senast på TV?
Grey’s anatomy (igår kväll).


4. Utan att se efter, gissa vad klockan är?
14.55 (hon är 14.51)


5. Bortsett från datorn, vad hör du just nu?
Tv i bakgrunden (barnprogram som barnen övergav…)


6. När du senast var ute, vad gjorde du då?
Hämtade Albin på skolan.


7. Vad tittade du på innan du började med denna undersökningen?
Åt lunch, tittade alltså på maten! :-)


8. Vad har du på dig?
Vita trosor, vit bh, jeans, röd t-shirt.


9. Drömde du något inatt?
Inte vad jag vet…


10. När skrattade du senast?
För en stund sedan, med barnen.


11. Vad finns på väggarna i rummet där du är nu?
En almanacka, en tavla med lejon, klocka.


12. Har du sett något konstigt på sista tiden?
Vad skulle det vara?


3. Vad tycker du om den här utmaningen?
Roligt tidsfördriv.


14. Vilken var den senaste filmen du såg?
Ser sällan på filmer på bio, däremot ser jag en del på dvd. Minns inte vilken dock, men det var säkert en barnfilm! :-)


15. Om du blev multimiljonär, vad skulle du köpa då?
Huset med stort H, en bil, en resa för hela familjen, en shoppingresa med nån utvald vän, tid (mycket tid) med en personal organizer…


16. Berätta något om dig själv som folk inte vet om.
Nej…


17. Tycker du om att dansa?
Ja ibland, inte alltid.


18. George Bush?
Jag tänker på Texas…


19-20.Vad ska dina barn heta, pojke respektive flicka?
Mina söner heter Albin och Emil. Andra pojknamn jag också kan tänka mig är Arvid och Nils. Tjejnamn Astrid, Malva och Lilly. Skulle jag verkligen få fler barn kanske det emellertid skulle bli helt andra namn…


21.Skulle du någonsin överväga att bo utomlands?
Ja, t.ex i Frankrike.


22. Vad vill du att Gud ska säga när du kommer till pärleporten?
Jag har väntat på dig.


23. Vilka fyra personer vill du ska svara på dessa frågor?
Alla som har lite tid över.

Av Cecilia - 5 mars 2009 14:26

1. Snusar Du? - Nej.
2.
Röker Du? - Nej.
3.
Gör Du frukosten själv? - Ja.
4. Har Du suttit i rätten? - Nej.

5. Har Du slagit ner någon? - Nej.
6. Vad är det ondaste Du varit med om? - Hmm, svår fråga, en gynundersökning innan min första förlossning tror jag. Kändes som om gynekologen stack in hela armen...

7. Vad gör Du när Du blöder näsblod? - Blöder sällan eller aldrig näsblod, men skulle väl stoppa in bomull och böja huvudet bakåt. 
8.
När grät Du senast? - Igår.
9.
Vem kan Du prata med om ALLT? - En vän.
10.
Har Du solglasögon? - Ja.
11. Vilka länder har Du besökt? - Finland, Danmark, Norge, Estland, Tyskland, Storbritannien, Frankrike, Monaco, Italien, Vatikanstaten, Belgien, Nederländerna, Österrike, Grekland, Cypern, Tjeckoslovakien, Rumänien, Polen, Schweiz, Thailand, Laos, Madagaskar, Mauritius, USA, Ungern (hmmm, har säkert glömt nåt land...).
12. Vad heter Din hårspray som Du använder nu? - Använder mycket sällan hårspray.
13.
Vilken färg är det på tröjan Du har på Dig? - Röd.

14. Känner Du någon som heter Niklas? - Nej.

15. Är Du blyg? - Ja.
16.
Är Du morgonmänniska eller kvällsmänniska? - Varken eller ;)
17.
Har Du några grå hårstrån? - Nej.

18. Vart köper du de flesta av Dina kläder? - Kappahl, Lindex eller nån liknande kedja. Tråkigt, ja, kanske...

19. Använder Du frisörschampo och frisörbalsam? - Ofta.
20.
Hur mycket pengar har Du i plånboken just nu? - 256,50.

Av Cecilia - 5 mars 2009 13:58

Regler; 

Det här är svårare än du tror! Varje svar måste börja med första bokstaven i ditt namn! Alla svar måste vara riktiga, hitta inte på ord eller ljug! Om personen som gjorde innan dig har ett namn som börjar med samma ord som ditt får du inte ge samma svar som han/hon gjort. Du får heller inte skriva samma svar två gånger eller skriva ditt eget namn som svar! Lycka till!

1. Vad heter du? Cecilia
2. Ett ord på fyra bokstäver: Café

3. Flicknamn: Carina
4. Pojknamn: Christian
5. Yrke: Clown

6. Färg: Cendré
7. Klädesplagg: Citydress (ja, kan du komma på nåt bättre, kanske???) 

8. Mat: Corned beef
9. Sak i badrummet: Cottonballs
10. Plats/stad: Calcutta
11. En orsak att vara sen: Cyklon (?)

12. Något man skriker: Caramba!
13. Film: Charlie Wilson's war (med Tom Hanks & Julia Roberts)

14. Något man dricker: Cider

15. Artist/Band: Carola
16. Djur: Chinchilla
17. Gatunamn: Cykelstigen (...)
18. Bil: Citroën
19. Sång: C'est la vie (Shania Twain)

20. Aktivitet med mer än en deltagare: Cirkusföreställning

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards