Alla inlägg under mars 2010

Av Cecilia - 29 mars 2010 12:47

Måste bara tipsa om en film som bygger på en sann, otroligt tragisk historia. Filmen är också mycket vackert fotad... Filmen jag pratar om heter "The stoning of Soraya M." Filmen börjar med att en journalist får motorstopp i en liten by i Iran. Han träffar där en kvinna som berättar för honom vad som hänt dagen innan, en hemlighet som byborna gör allt för att tysta ned...Soraya är gift med ondskan själv, en elak man som slår Soraya framför ögonen på barnen och kör omkring med sin lilla hora i en lyxbil. När Soraya vägrar skilja sig från honom, eftersom hon då för att kunna försörja sig och barnen kommer att tvingas till prostitution, vill han göra sig av med henne på annat sätt. Han anklagar därför Soraya för att ha varit otrogen. Ett brott som kan dömas till döden genom stening. Sorayas tyranniska man lyckas med sitt uppsåt och Soraya stenas till döds. Historien baseras på verkliga händelser i en iransk bergsby för 24 år sedan. Den franske journalisten Freidoune Sahebjam ger 1994 ut boken ”The Stoning of Soraya M” som blir en bästsäljare. Fjorton år senare blir boken film.


Filmen gör mig upprörd, arg, ledsen och bedrövad. Det är ungefär 24 år sedan som detta ägde rum, men hur ser det ut idag? Har det ändrats eller stenas fortfarande kvinnor till döds runt om i världen för brott de är oskyldiga till? I filmen säger Sorayas moster, som är den som berättar historien för den franska journalisten, att "i den här delen av världen har en kvinnas röst ingen betydelse"...


Jävla karlar!!!! :-(

Av Cecilia - 29 mars 2010 12:05

Oj då... det har gått nästan 9 månader sedan jag skrev något i den här bloggen. Man kan inte påstå att jag är alltför aktiv... Men mycket händer i mitt liv just nu. Jag har börjat plugga, eller ja, jag är halvvägs genom utbildningen rättare sagt, till barnmorska. Det är hur kul som helst om än ganska jobbigt. Jag har precis avslutat min praktik på MVC (9 veckor) och i morgon börjar jag på förlossningen (9 + 8 veckor).


Pyssel då? Ja, hmmm, det har blivit kraftigt åsidosatt kan man säga. Fast häromdagen pysslade iofs jag och killarna. Vi gjorde äggvärmare i form av påskkycklingar. Söta blev dom och barnen var jättenöjda! ;-)


Trevlig påsk allesammans! Jag lovar inte att blogga oftare i fortsättningen, men jag lovar att försöka! ;-)


Kram, C.


  



Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards