Alla inlägg under oktober 2010

Av Cecilia - 28 oktober 2010 09:44

Tänk om jag kunde vinna den här fina symaskinen! Min gamla (som verkligen var gammal) gick sönder i våras. Därför skulle det inte vara fel att få en ny! Jag håller tummarna för mig själv, men om du också vill vara med i utlottning av en ny Janome symaskin så klicka här!


Om inte jag vinner så hoppas jag givetvis att DU vinner, så lycka till! ;-)  

Av Cecilia - 2 oktober 2010 22:44

...ja, det tycker jag att jag tillskansat mig idag. Har tillbringat lördagskvällen med att koka sylt - plommon- och kiwisylt. Och den blev faktiskt riktigt god. Jag använde mig för första gången av syltsocker. När jag ändå höll på så gjorde jag tre satser, men receptet (mitt eget) är för en sats.


Ingredienser;

Ca 600 gr. plommon

Ca 600 gr. kiwi

1 paket syltsocker


Så här gör jag; 

Skålla plommonen för att lätt kunna ta bort skalet. Kärna sedan ur dem. Skala kiwisarna och mosa dem med en gaffel (alternativt kör i mixer om man vill ha slät sylt). Vill man ha slät sylt bör man mixa även plommonen. Men jag låter plommonen vara som de är. Blanda kiwi, plommon och syltsocker i en gryta. Jag vill inte ha sylten riktigt så söt och tar därför inte riktigt hela sockerpaketet. Låt koka i ca 5 minuter, ev. lite längre. Mosa plommonen lite lätt mot grytans kant. Skumma av sylten och häll sedan upp på väl rengjorda burkar. Låt svalna.


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards