Direktlänk till inlägg 27 december 2010

Julgodis - Cake Pops

Av Cecilia - 27 december 2010 13:40

Ja, jag vet, jag skriver alltför sällan några inlägg. Jag tror tyvärr inte att jag kommer att bättra mig heller. Men idag tänkte jag i alla fall göra några inlägg. Om julgodis. Ska jag vara ärlig så tycker jag att mycket av det traditionella julgodiset är tråkigt, alltför sött och inte speciellt gott. I år har jag testat lite nya roligare sorter. Några tror jag kommer bli återkommande på gottebordet från år till år. Andra sorter kommer jag förmodligen inte att göra igen.

 

 Något som jag tror att jag kommer att göra igen är s.k Cake Pops, dvs. kaka på pinne. Jag har valt en enkel sort som dock är lite pillig att göra just pga. att den sitter på en pinne och ska kylas i flera steg och dekoreras med smält choklad osv. När jag gjorde kakan/godiset tyckte jag att det var en fördel att det var minusgrader utomhus. Jag kunde ställa ut Cake Popsen en stund och slapp knôka in dem i det redan överfulla kylskåpet.

 

 Här kommer receptet (ska se om jag kan fota lite senare och komplettera inlägget med ett foto).

 

 *****

 Cake Pops  (ca 20 st)

 Du behöver:
- 2 pkt ballerina kladdkaka
- Ca 100 g philadelphia
- 200 g mörk choklad
- Strössel
-
Klubbpinnar

 Gör så här:
1. Mixa alla kakor så det bara är små smulor kvar. Blanda i philadelphiaost, lite i taget tills det blir en lagom fast deg. Testa att rulla en boll, går det bra och den inte känns smulig så är det lagom med ost. Ställ in i kylen i ca 20 min.
2. Rulla lagom stora bollar och ställ in i kylen igen.
3. Ta fram dina klubbpinnar och värm lite av chokladen. Doppa toppen av en pinne i choklad och sätt på en boll. Gör så på resten och ställ sedan in dem i kylen så att chokladen stelnar och bollen fastnar på pinnen.
4. Värm resten av chokladen och doppa dina cake pops i choklad. Låt stelna lite och strössla sedan på. Ställ in i kylen en liten stund till tills chokladen stelnat.

Jag använde hälften mörk choklad och hälften vanlig Marabou mjölkchoklad. Detta för att göra dem mera barnvänliga.

För att cake popsen lättare ska stå när jag arbetar med dem (kyler dem etc.) ställer jag några stycken, ca 4 st., i ett högt glas. Ställer man för många så välter glaset. När allt är klart, chokladen stelnat och popsen är dekorerade så går det givetvis att lägga dem ner om man vill. Vid servering är det fint att ställa dem i höga glas fyllda med t.ex socker.

Receptet ovan har jag tagit från en blogg. Tyvärr minns jag inte vilken. Om någon känner igen receptet som sitt eget så säg till mig så länkar jag till din sida och du får credit för receptet! ;-)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia - 22 mars 2012 21:30


Jag har tidigare tipsat om den mycket trevliga bloggen Hildas Hem. Nu har Sofia en ny tävling där priset är en bok "Hilda & Wilda - skapa ordning där hemma", dvs. en bok om hur man får just det - ordning. Passar säkert fler än mig!? Hur du tävlar fin...

Av Cecilia - 14 februari 2012 10:39

När jag idag som vanligt surfade runt lite oplanerat så hamnade jag på Simple as that, en underbar blog med foto och pyssel och lite blandat kompott. Idag hade Rebecca bl.a. gjort ett inlägg med fototips passande en dag som denna (Alla hjärtans dag)....

Av Cecilia - 8 februari 2012 12:13


Hildas hem är en otroligt inspirerande blogg med massor av tips på pyssliga saker, recept etc. Just nu kan du vinna en av Sofias fina tavlor. Hur du tävlar får du reda på här!         ...

Av Cecilia - 8 oktober 2011 12:24


Hos Mirre syr kan du nu vinna superfina priser. Första pris är en Esmerald 118 från Husqvarna Viking till ett värde av 3495:-. Andra pris är ett hemligt tygpaket med fina tyger från Znok Design till ett värde av 1000:-. Gissa om jag vill vinna!!! Min...

Av Cecilia - 19 augusti 2011 11:23


Jag tävlar hos Lilla Kråkslottet och hoppas på tur! Prova lyckan du också (eller förresten, pröva inte lyckan, då blir ju chansen att vinna mindre för mig! :-) )! Jag hoppas i alla fall att vinna åtminstone något av de fina priserna. Lycka till du me...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards